Gastblogger Patricia | Koolhydraatarm eten

Waarom ben ik begonnen met koolhydraatarm eten? Waarom dacht ik dat dit een dieet zou zijn waar ik zoveel kilo’s mee zou kunnen afvallen? De laatste poging, het laatste dieet die ik wilde proberen voor ik bij de huisarts de verwijzing naar het ziekenhuis aanvraag. Deze en andere gerelateerde vragen worden mij regelmatig gesteld. Hierbij wil ik daar uitgebreid op antwoorden. Denk je zelf aan koolhydraatarm dieet? Twijfel je? Wellicht kan ik je met mijn ervaring verder helpen.

Diëten is niets voor mij! Dat hou ik niet lang vol

Als je zoveel kilo’s moet afvallen, dan weet je dat het niet gaat om drie maanden er even flink tegenaan en dan is het weer klaar. Bij mij zou het gaan om een langere periode. Zeg maar gerust jaren. Ik zou pas weer een gezond gewicht hebben, als ik de helft van mezelf in kilo’s zou afvallen. Dat ging dus om meer dan alleen een dieet. Er moest langdurig iets veranderen. Ik moest iets zien te doorbreken. En juist die gedachte zorgde er eerder altijd voor, dat ik diëten nooit volhield. Ik keek te ver vooruit. Als ik dan begon aan een dieet, met weekmenu’s, probeerde ik dapper om het helemaal goed te volgen. Maar vaak lustte ik de helft van de menu’s niet. Ik werd niet blij van het avondeten wat voor de dag gepland stond. En als je er dan ook nog niet veel mee afvalt, dan lijkt de situatie uitzichtloos. En verval je weer in je oude gewoontes.

Toch wilde ik nog niet gaan voor een operatie. Ik vond het nogal eng. Opereren in een “gezond” lichaam. Met eventuele risico’s. En wat als zelfs een operatie niet de oplossing is, niet op lange termijn? Ik wuifde het steeds weg. Nee, ik wilde eerst nog zelf proberen af te vallen. Echt proberen.

Ik gaf mijzelf één jaar. Maar hoe? Hoe moest ik afvallen?

Ooit, in een eerdere afvalpoging, als tiener, nog niet eens zo heel zwaar, heb ik eens koolhydraatarm gegeten. Ik vond het vreselijk. Augurk met een plakje ham mee naar mijn werk, of een stuk kaas. Ik schaamde me. Wel viel ik kilo’s af. Zonder echt trek te hebben.

Zonder enige voorbereiding of ervaring begon ik in maart 2015 aan dit avontuur. Ik wist dat ik brood, pasta, aardappelen en rijst moest laten staan. Dus dat deed ik.
In het begin liet ik vooral bepaald eten weg. Warm eten zonder de aardappelen. Iets meer rauwkost. Iets meer vlees. Binnen een week viel ik 4 kilo af. En dat motiveerde mij om door te gaan.

Ketose

Mijn lichaam raakte in Ketose. Ketose is wanneer je lichaam overgaat op vetverbranding. Maar Ketose zorgt er ook voor dat je geen trek hebt. Het lichaam maakt dan geen gebruik meer van de koolhydraten, maar van de vetten. Sterker nog, ik moest me ertoe zetten om vooral wel te blijven eten. Ik was niet misselijk. Ik had gewoon geen behoefte aan eten. Dat is een hele gekke gewaarwording. Van iemand die altijd kon eten, veranderde ik in iemand die bewust moest gaan eten, anders vergat ik het gewoon.

Waar een wil is, is er ook een weg

Is het een gemakkelijk dieet? Nee. Niet altijd. Je moet het zelf echt een leuk dieet maken. In het begin at ik veel dezelfde maaltijden. Naarmate ik steeds meer leerde wat wel en niet gegeten kon worden binnen dit dieet, werden de maaltijden interessanter. Dit kostte wel tijd. Ik kwam namelijk in de situatie dat ik heel zwart wit ging denken. Dit mag wel en dat mag absoluut niet. En van bepaald voedsel had ik gewoon ook nog nooit gehoord. Lijnzaad, rookkaascrackers, amandelmeel, wortelpeterselie. Er ging een wereld voor mij open.

Bloemkoolpizza’s, fatheadpizza’s. Allemaal heel erg lekker, ook al evenaren ze een gewone pizza niet. Toch mis ik de gewone pizza niet. Gebak probeer ik weleens te maken, maar dan moet er vaak zoveel zoetstof in, dat mijn hart overuren maakt. Ik kies er dan liever voor om wel eens te “zondigen” met een echt gebakje, dan al de moeite die je doet voor gebak dat altijd wel iets mist. Dit is mijn persoonlijke ervaring dan. Daarbij mis ik het ‘echte’ gebak niet. Je smaak begint te veranderen. Waar ik voorheen gruwelde van pure chocolade, heb ik dat nu met melkchocolade. Ik lustte nooit kokos. Nu vind ik dat heerlijk.

Koolhydraatarm eten vergt tijd en energie

Wanneer je een lange dag hebt gehad en eigenlijk geen zin meer hebt in koken, dan kun je niet even snel een pizza bestellen of naar de snackbar gaan. Zelfs een tosti is niet iets waar je snel voor mag kiezen. Koolhydraatarm eten heeft voorbereiding nodig.
Ik kook meer dan ooit. Ik wist alleen niet dat dit zo leuk was! Ik ben heel vindingrijk geworden! Het eten geeft voldoening. Wat je van een pizza, hoe lekker ook, echt niet kunt zeggen.

Ook heb ik me met het koolhydraatarm eten nooit gehouden aan een week- of dagmenu. Ik bepaal zelf wat ik op een dag eet. Soms heb ik met de lunch zin in ei, een andere keer meer in vlees of avocadosalade. Of ik maak een lijnzaadcracker. Vooral in het begin hield ik het bij met een app op mijn telefoon, hoeveel koolhydraten ik binnenkreeg. Zo leer je heel snel bijschaven. Iets weglaten of juist toevoegen. Dit werkt voor mij ideaal.

Koolhydraatarm eten is geen dieet maar een levensstijl

Wat voor mij begon als een dieet, veranderde al snel in een levensstijl. En dat was precies wat moest gebeuren! Ik viel af zonder honger te lijden en ik voelde me beter dan ooit! Ik kreeg meer energie, werd met het slinken van de kilo’s zekerder en daagde mezelf uit! Want als ik 120 kilo kon wegen, dan moest 110 kilo me ook wel lukken. Onder de 100 kilo was een momentje. Dat was zo lang geleden, dat ik maar 2 cijfers voor de komma op de weegschaal zag staan! Onvergetelijk. Maar ik daagde mezelf ook uit met sporten. Op de crosstrainer. Steeds meer kilometers in steeds minder tijd willen halen. Met de kettlebells trainen en de volgende dag blij zijn met de spierpijn. Mijn lichaam wist niet wat het overkwam!

Die uitspattingen zijn het gevoel erna niet waard

Ja, het komt wel eens voor dat ik op een dag iets te veel koolhydraten binnenkrijg. Het geeft alleen nooit voldoening. En ik start de dag daarna dan ook gewoon weer, zonder enige moeite, koolhydraatarm. Vaak zit ik op dat soort dagen zelfs alweer te denken aan een lekker koolhydraatarm gerecht voor de volgende dag. Na zo een dag met veel koolhydraten voel ik me ook echt niet goed. Dan ben ik veel prikkelbaarder, down of moe.  Die uitspattingen zijn het gevoel erna niet waard.

Conclusie

Wanneer je heel veel moet afvallen, om weer gezond te zijn, kun je dat niet met een tijdelijk dieet. Het moet een levensstijl worden die bij je past. Waar je blij van kunt worden. Wat je lang kunt volhouden, zonder dat het vervelend of uitzichtloos voelt. Deze levensstijl past bij mij. En wie weet ook bij jou! Mocht je vragen hebben, stel ze gerust in je reactie onder dit artikel.

Liefs, Patricia

4 gedachten over “Gastblogger Patricia | Koolhydraatarm eten

  1. Hallo Patricia, ik eet 14 mnd koolhydraatarm/beperkt. Samen meer Power Slim producten. Het heeft mij -/-17 kilo opgeleverd en daarna 5 mnd stilstaan. Ik baal ontzettend. Doe m’n best echter blijf ik op het gewicht wat ik nu heb. Ik vind het geweldig wat jij doet en hebt bereikt. Ik vind deze manier van leefstijl prima. Doe het met plezier en vind koken erg leuk. Alleen afvallen ho maar. Graag zou ik met je in contact komen en is verder kijken wat er voor mij mogelijk is. Ik ben met PS producten gestopt. Gr. Ria van Deijl

  2. Hallo Patricia, ik ben nu twee weken bezig met koolhydraat arm hou gelijk u alles bij op een app wat ik wel vaststel is dat ik nu heel veel vetten binnen krijg en eiwitten als ik gewoon lees mag ik 1300kalorieen eten maar daar kom ik lang niet meer aan maar de koolhydraten liggen tss de 50 en de 70 wat doe ik verkeerd pff .Hopelijk kan jij mij goede raad geven want ik val niks af en dat vind ik zo erg. grtjs Brigitte

  3. Hoi Patricia.
    Ik wil starten met koolhydraatarm eten. Mijn partner en ik willen ons goed voorbereiden en niet klakkeloos starren. Hoe weet ik hoeveel koolhydraten en vetten ik mag en hij. Is daar een tabel of iets dergelijks voor? En de app waar je in dit artikel over schrijft, welke is dat?

Geef een reactie