Pennenstreken | Het verbonden schrift vs het blokschrift

In groep 3 leren de kinderen al het verbonden schrift. Althans, op de meeste scholen is dit het geval. In een onderzoek werd het nut van het verbonden schrift onderzocht.

In de bovenbouw verruilen de meeste leerlingen het aangeleerde voor een zelfontwikkeld handschrift. Logisch eigenlijk, want waar gebruiken we het verbonden schrift nog voor? In boeken, op tv, internet en verkeersborden wordt er voornamelijk het blokschrift gebruikt. Uit dit onderzoek blijkt dan ook dat het veel meer nut heeft om de kinderen blokschrift aan te leren.

Op school leer je (nog steeds) aan elkaar schrijven.
Toch blijkt nog maar 18 % van de Nederlandse bevolking ook daadwerkelijk aan elkaar te schrijven.

Blokschrift is veel netter en leer je makkelijker aan. Door het verbonden schrift af te schaffen en blokschrift in de lessen toe te passen gaat het aanleren ook stukken sneller en voelen de leerlingen zich ook meer verbonden. Het sluit gewoonweg beter aan bij hun belevingswereld. Dit blijkt ook uit een rondvraag onder de leerkrachten en leerlingen.

Maar liefst 76% van de leerkrachten geeft aan dat hun leerlingen in de bovenbouw zich een eigen vorm van blokschrift hebben aangeleerd wat de leesbaarheid niet bevordert.

Uit onderzoek blijkt ook dat 57 % van de 704 ondervraagden een combinatie gebruikt van losse letters en het verbonden schrift. Een kleine 27 % gebruikt alleen nog maar losse letters in hun schrift. Van de 91 ondervraagde leerkrachten geeft 80 % aan handschrift van hun leerlingen mede hierdoor redelijk of zelfs slecht leersbaar te vinden.

Waarom werd het verbondenschrift ingevoerd op scholen eigenlijk?

Tot in de jaren ’60 werd er veelvuldig gebruik gemaakt van de kroontjespennen. Ken je die (nog)? De kroontjespen was de voorganger van de vulpen in principe. Het verbonden schrift was vroeger noodzakelijk als je goed en snel wilde schrijven met een kroontjespen, iets wat we tegenwoordig niet meer gebruiken. Tijd voor verandering dus.

Pennenstreken

Uitgeverij Zwijsen, uitgever van lesmethodes en educatieve boeken, speelt hier op in met de nieuwe schrijfmethode Pennenstreken. De lesmethode geeft de leerkracht de keus of ze het verbonden schrift de kinderen aanleert of het blokschrift. Afhankelijk van wat het beste bij de leerlingen past, kan er een keus worden gemaakt. Daarnaast kan er op elk moment worden geswitched naar het andere. De focus van Pennenstreken ligt op leesbaarheid en keuzemogelijkheid.

Persoonlijke mening

Persoonlijk spreekt Pennenstreken mij wel aan. Toen ik zelf jaren geleden voor de klas stond, vroeg ik mij al af wat het nut was van het verbonden schrift in de maatschappij waarin we leven. Aan elkaar schrijven kan er prachtig uitzien maar verder is het redelijk ouderwets eigenlijk.

Ik ben wel benieuwd of de leerkracht de juiste keus kan maken zo aan het begin van het jaar terwijl zij of hij de kinderen niet kent en dus niet goed kan inschatten. Een beslissing die niet gebaseerd op eigen observatie, maar uit rapportages uit de kleuterklas. De ene week blokschrift, de week erop aan elkaar schrijven en daarna weer blokschrift lijkt mij ook niet goed. Hoewel de keuzemogelijkheid positief is, vraag ik mij toch af waarom er uberhaupt voor gekozen wordt? Waarom niet gewoon overstappen naar het blokschrift? Hoe snel zal het verbonden schrift verdwijnen uit het Nederlands onderwijs? Als Pennenstreken positief wordt ontvangen, dan is het natuurlijk een kwestie van tijd.

Mijn dochtertje gaat volgend jaar pas naar school, maar ik vind dit wel interessant en belangrijk genoeg om in de gaten te houden. Mij kennende ga ik hier de nodige vragen over stellen.

Heb jij ook een zelfontwikkeld handschrift of schrijf je nog braaf aan elkaar? Hoe denk je over Pennenstreken?

15 gedachten over “Pennenstreken | Het verbonden schrift vs het blokschrift

  1. Ik heb mijn eigen handschrift ontwikkeld haha. Half om half dus half aan elkaar en half los. Ligt er ook aan of ik haast heb met schrijven of nie

  2. Interessant om te lezen. Ik heb mijn basisschool in België afgerond (daar woonde ik toen) en in België leren ze iedereen in het basisonderwijs aan elkaar schrijven. Ik heb nu een blokgeschrift met inderdaad ook aan elkaar geschreven letters tussendoor.

  3. Ik gebruik het door elkaar, ook een beetje afhankelijk van de pen die ik gebruik. Een balpen of vulpen. Verbonden schrift kan ik 2 handig. Mezelf aangeleerd en gebruik ik regelmatig als ik voor de klas sta. Eerlijk gezegd als linkse voorkeurshand vind ik het verbonden schrift met rechts makkelijker dan los. Een vloeiende beweging vond ik makkelijker.
    De keuze vind ik goed, omdat hier wel blijkt det het een persoonlijke voorkeur is wat je fijner vind.

  4. In België leer je op de basisschool ook aan elkaar schrijven, ik heb mezelf dat na de basisschool vrijwel gelijk afgeleerd. Ik zie ook bijna geen mensen meer die nog wel aan elkaar schrijven.

  5. Ik heb ook een eigen schrijfschrift. Best grappig om nu te zien hoe mijn zoon leert schrijven. Ik kan mij helemaal niet meer herinneren dat wij vroeger ook zo’n handschrift hadden.

  6. Wat een interessant artikel! Ik ben nu benieuwd geraakt of het verbonden/blokschrift invloed heeft op ’t gebied van hersenfuncties. Of het verbonden schrift helpt bij het aanmaken van verbindingen tussen linker- en rechterhersenhelft.. Iemand?
    Dank voor je blog! Leuk!

Geef een reactie