Gastblogger Patricia | Hoe start je met koolhydraatarm eten?

Gastblogger Patricia | Hoe start je met koolhydraatarm eten?

Het is inmiddels wel bekend. Ik ben erg veel gewicht verloren met koolhydraatarm eten. Het werkt voor mij. Niet alleen viel ik er ontzettend mee af. Ik werd er ook gelukkiger van. Ik werd energieker, blijer en minder prikkelbaar. Ik kreeg weer zin in dingen, durfde veel meer. Ik kwam het huis weer uit. Deze ervaring en kennis wil ik graag delen. Ik zal proberen stap voor stap dingen uit te leggen zodat ook jij je doel kan bereiken.

Laten we beginnen bij het begin, namelijk ‘Hoe start je met koolhydraatarm eten?’

Voordat ik met koolhydraatarm eten begon, wist ik er nog niet zoveel vanaf. Ik wist dat ik het beste aardappelen, rijst, pasta en brood kon laten staan. En dat deed ik dus ook. Want daarmee win je al heel veel. Ook ging ik zoeken op het internet naar antwoorden op mijn vragen. Daar heb ik echt heel veel aan gehad.

Kijk uit hiermee want te veel informatie kan heel verwarrend zijn
waardoor je door de bomen het bos niet meer ziet. 

Mij hielp het dus goed om in ieder geval dit de eerste maanden vol te houden. Daarna had ik niet meer het idee dat ik met een dieet bezig was, maar met een nieuwe manier van leven.

Zeer handige apps

Daarnaast heb ik met een app bijgehouden wat ik op een dag binnenkreeg. Hierdoor werd het voor mij concreet en kon ik makkelijker onder de 30 koolhydraten per dag blijven.

Met deze apps werd het voor mij duidelijk wat ik beter niet, maar vooral wat ik wel kan eten.

Ik heb heel veel baat gehad (en nog wel) bij Mijn Eetmeter van het Voedingscentrum en ook gebruik ik graag de app Fitatu.
Je voert eerst in wat je gegeten hebt, of wat je van plan bent te eten die dag. Vervolgens krijg je te zien hoe de verhoudingen zijn. Zo leer je heel snel dat je bepaalde voeding beter kunt laten staan. Maar vooral ook heel veel voeding gewoon kunt eten.

De eerst maaltijden waren ontzettend saai. Ik durfde niets meer te eten, omdat mijn kennis nog te beperkt was. Laten we zeggen dat ik de nodige beginnersfouten heb gemaakt.
Het viel me niet mee om tussen de 20 en 30 koolhydraten per dag te zitten. Dat wilde ik graag: onder de 30 koolhydraten per dag blijven. Voor datgene wat ik voor ogen had was dat belangrijk.

Het is overigens echt belangrijk minimaal 20 koolhydraten per dag binnen te krijgen.
Anders wordt het ongezond. Je krijgt dan namelijk te weinig voedingsstoffen binnen.

Ik koos ervoor om zo weinig mogelijk koolhydraten te eten, omdat dit voor mij het duidelijkst is. Er zijn mensen die ervoor kiezen om onder de 50 te blijven. Er is ook een groep mensen die niet koolhydraatarm, maar koolhydraatbeperkt eet. Daar voelen zij zich heel goed bij. Ik heb persoonlijk behoefte aan duidelijkheid. En wanneer ik rond de 50 of meer zou eten, dan wordt het begrip ‘te wijds’. En, zeker in het begin, kon ik mij niet veroorloven om te gaan sjoemelen. Wat ik met eerdere diëten dus wel deed. Er moest teveel af. Het zou een lang traject worden en dan moest ik het ook volhouden. Daar waren strikte regels voor nodig. Structuur. Duidelijkheid.

Maar goed, het eten was dus ontzettend saai. Toch hield ik het vol. En met resultaat. Ik viel er namelijk wel heel snel bij af. Dat motiveerde mij enorm!
Daarbij voelde ik me er dus ook heel goed bij. Ik werd al snel energieker, blijer en positiever. Bij een ander dieet had ik dit nog nooit meegemaakt. Ik vond mezelf vooral heel erg zielig wanneer ik op een dieet “moest.” Dat ik dingen moest eten volgens een weekmenu. Dingen die ik niet lekker vond en dus ook niet naar uitkeek.

Een belangrijk onderdeel. Zorg dat je blij wordt van het eten dat je binnenkrijgt.
En dat is mogelijk met koolhydraatarm eten.

Ik leerde dat het niet alleen belangrijk is om zoveel mogelijk de koolhydraten te laten staan, maar ook het belang van koolhydraten te vervangen voor extra vetten en eiwitten.

Je lichaam gaat van koolhydraten verbranden over op vet verbranden.
Dan is het extra belangrijk dat je je lichaam voedt met goede vetten.
Als je dat niet voldoende doet gaat je lichaam het verkeerde afbreken.
Bijvoorbeeld je spiermassa. Dat wil je natuurlijk niet.

Zelf tel ik mijn inname van vetten en eiwitten niet.  Ik eet er gewoon meer van. Wel met mate. Dus niet dat ik een kilo kaas naar binnen werk, omdat er toch geen koolhydraten inzitten. Gewoon in alle redelijkheid. Het gekke is, je lichaam gaat daar ook behoefte aan krijgen. Alleen heb je geen behoefte meer aan overdaad.

Met koolhydraatrijk voedsel was ik nooit te stoppen. Uiteindelijk was ik heel beroerd, mét een schuldgevoel. Dat herken je vast wel.

De vetten en eiwitten die ik eet, komen uit bijvoorbeeld eieren, vlees, kaas, roomboter, opgeklopte slagroom, mayonaise en noten. Ze zorgen voor een langer en verzadigd gevoel. Maar nooit op zo’n vervelende manier dat het voelt alsof je jezelf volgegeten hebt.

Ketose

Wanneer je laag in koolhydraten zit, komt je lichaam in ketose. Van dit woord had ik nooit eerder gehoord. Dit is overigens positief. Heel kort gezegd, het betekent dat je lichaam overgegaan is op vetverbranding. Je valt snel af. Wat ook een hele fijne bijkomstigheid is, je hebt geen trek. Dit zorgt ervoor dat je niet meer snaait en dat je jezelf er echt toe moet aanzetten om wel te eten. Niet omdat je misselijk bent wanneer je lichaam in ketose is, maar je denkt niet meer aan eten. Zonder het gevoel te hebben iets te missen. Ik had en heb totaal geen behoefte meer aan chocola of chips.

Zweten maar

Naast het eten van koolhydraatarme voeding, begon ik er na een paar maanden ook bij te sporten. Door mijn gewicht was dit zeker niet gemakkelijk. Toch zette ik door en uiteindelijk stond ik 4 keer in de week intensief op mijn crosstrainer. Say what? Ja echt. Met resultaat. Mijn conditie verbeterde aanzienlijk.

Door het sporten begon mijn lichaam ook te veranderen. Nog steeds trouwens, want mijn lichaam is nog steeds aan het herstellen. Heb ik los vel? Ja wel iets. Maar niet dusdanig erg, dat ik er operatief iets aan moet veranderen. Natuurlijk kan ik er onzeker over zijn. Zwemmen vind ik nog steeds erg spannend, want dan ziet iedereen me 😮 Aan de andere kant, ik heb liever iets los vel, dan gevuld met vet. Daar werd ik wel erg onzeker van. Niet vervelend bedoeld naar mensen toe die zich juist goed voelen in hun wat stevigere lijf.

Ik hoop niet dat ik je heb overspoeld aan informatie. Op Facebook heb ik een eigen pagina waar ik voornamelijk koolhydraatarme recepten deel. Mocht je het leuk vinden, dan ben je welkom de pagina te volgen.

Heb je, na het lezen van deze blog, nog vragen over starten met koolhydraatarm eten? Stel ze gerust in een reactie onder dit artikel. Ik neem ze graag mee in mijn volgende blog over dit onderwerp.

Liefs, Patricia

 

 

 

5 gedachten over “Gastblogger Patricia | Hoe start je met koolhydraatarm eten?

  1. Vind het interesant wat je allemaal schreef, heb het ook zo ervaren ,maar waar moet ik je onder scharen ,bij de groep waar je dit bericht geplaatst heb ,of weer een aparte groep.

Geef een reactie