Patricia | Review | Kom van die bank af

Sandro Assorgia

ISBN
978 94 9172 993 5

Uitgeverij
Lucht BV

Het boek

De titel van het boek laat me direct het liedje “Kom van dat dak af” van Peter Koelewijn zingen 😆 Dat begint dus vrolijk. Het boek sprak me aan, omdat ik ook pubers in huis heb. En die zijn ook niet altijd makkelijk in beweging te krijgen. Zelf heb ik een hekel aan het woord puber. Vooral omdat het vaak negatief gebruikt wordt. Hoe fijn is het, dat dit boek direct begint met precies die woorden. ”Puber klinkt negatief, wel is het een levensfase.” Daarom is er, in verband met de duidelijkheid, toch gekozen voor deze benaming in het boek. Prima, helemaal als de schrijfsters het benoemen  dol te zijn op sport maar een zwak te hebben voor de pubers. Mij motiveerde dit om verder te lezen.

Mijn pubers zijn overigens 14 en 12. Officieel is mijn jongste dochter van 10 nog geen puber, maar een tiener.
Desalniettemin is dit boek op alle 3 van toepassing.

Sonja Borgsteede is psycholoog en Mariëlle Beckers is orthopedagoog. Toen hun paden elkaar kruisten, startten zij Buro Bloei. Een praktijk die kijkt naar het kind. Doel van Buro Bloei is samen met de ouders, school en kind ervoor te zorgen dat het kind gelukkig is. Volgens deze dames is beweging daar een belangrijk onderdeel van. Zo bestaat er ook Bloei Running, de sporttak van hun praktijk. Beiden hebben zij een opleiding tot running therapeut gevolgd. Bomvol kennis en ervaring dus.

In dit boek willen zij hun kennis en ervaring delen. Om een nog grotere groep ouders te bereiken en meer pubers te laten bewegen. In het boek vind je onder andere wetenschappelijke argumenten waarom sport voor pubers zo belangrijk is. Zo komen er ook topsporters en ervaringsdeskundigen aan het woord.

Er worden drie hoofdonderwerpen besproken namelijk gevoel, verstand en lijf.
En die worden weer uitgediept in kleinere hoofdstukken. met onder andere tips en advies.

Het is een interessant boek, met tips waar ik zelf zeker wel iets mee kan. Je leert de wereld van de puber beter te begrijpen. En dat bewegen daarbij hoort, laten de schrijfsters duidelijk naar voren komen. Zonder veroordelend of dwingend te zijn. Het boek eindigt met een eerste-hulp-bij-smoesjes-tip. Smoesjes in het niet willen bewegen dus. En hoe je als ouder ook daar goed op kunt reageren, zonder een vervelende situatie te krijgen.

Het boek is vooral voor de ouder/verzorger geschreven. Niet zozeer voor de puber zelf. De ouder krijgt een kijkje in de levensfase van het kind met nadruk op beweging.
Kijkend naar mijn eigen twee pubers en tiener; Drie totaal verschillende kinderen. Toch gelden de meeste tips uit het boek voor alledrie, zij het met verschil in benaderen. Zeker een aanrader.

Kom van die bank af is onder andere te koop bij bol.com.