‘R’ is in de maand | 14 tips bij griep en verkoudheid

Het is herfst. Het weer is zoals gewoonlijk onvoorspelbaar. De ‘r’ in de maand staat vaak ook voor griep en verkoudheid. Kortom griepseizoen is een feit. En omdat we allemaal weten hoe vervelend het is als jezelf of je kind ziek is, deel ik een paar huis, tuin- en keukentips hoe je zo snel mogelijk weer beter wordt.

1. Neem voldoende rust

Het klinkt zo vanzelfsprekend en dat is het ook. Hoewel het gewone leven gewoon doorgaat, is het belangrijk zo veel mogelijk rust te pakken waar het kan. Wanneer jij voldoende slaapt en regelmatig rust neemt is je immuunsysteem ook sterker, waardoor je virussen beter kan weren.

2. Drink voldoende

Een onderdeel van een gezonde leefstijl is voldoende drinken. Het kan niet verkomen dat je nooit ziek wordt, maar je kunt het wel uitstellen en mijden.

3. Mijd stress

Stress is een energiezuigende factor en bevordert je herstel helemaal niet. In tegendeel. Hoewel het soms heel lastig is, maar probeer stress te minimaliseren.

4. Thee

Thee met honing. Lekker, het verzacht je keel en het werkt antibacterieël (mits je de thee wat laat afkoelen)

5. Honing

Elke ochtend een theelepel rauwe honing helpt ook de virussen uit je lijf te krijgen.

6. Citroensap

Bij keelpijn is het aan te raden je keel te spoelen (en dus niet dooslikken) van pure citroensap. Elke dag een citroen persen en een paar keer per dag je keel ermee spoelen.

7. Gember

Warme gemberthee met een theelepel honing en uitgeperste citroen (een halve citroen is voldoende)

8. Extra vitaminen

Neem extra vitamine C & D in de vorm van een sinaasappel, aardbei, bessen, vette vis, eieren en ga zo maar door. Kortom een gezonde leefstijl draagt bij aan je weerstand en dus ook aan je herstel.

9. Soep met knoflook

Een tip uit oma’s tijd. En het helpt wel degelijk. Knoflook werkt ontstekingsremmend. Soep is lekker warm en werkt verzachtend. Je zou eventueel wat peper kunnen toevoegen.

9. Pittig eten

In het griepseizoen en koude wintermaanden helpt pittig eten. Waarom? Omdat het vitamine C bevat, wat heel belangrijk is voor je weerstand.

11. VapoRub

Zodra ik het gevoel heb dat mijn kinderen een griepje kunnen oplopen of hebben opgelopen smeer ik de voetjes in met Vaporub en trek ze de sokken aan. Dit doe ik overigens een aantal keer per dag. Net als de borst en rug.

12. Ui

Je moet er maar tegen kunnen. Maar wanneer je neus dusdanig dicht zit dat je echt niet kunt ademen en dus ook niet goed kunt slapen, kun je een rauwe doorgesnede ui naast je bed leggen.

13. Vlierbloesem & Lindebloesem

Vlierbloesem werkt ontstekingsremmend. Lindebloesem werkt rustgevend en verzacht de hoestprikkels. Beiden werken koorts uitdrijvend.

14. Een goede voorbereiding

Zorg ervoor dat je een paar als niet alle van de hierboven genoemde producten in huis heb. Dat scheelt veel stress, onrust en vermoeidheid.

Ken jij nog meer simpele huis, tuin- en keukentips die goed helpen bij griep en verkoudheid? Ik lees je tips graag in de reacties onder dit artikel.

Geef een reactie